کد مطلب: 130819
پورارشد در گفت‌وگو با آنا تشريح کرد؛
«طرح الف و ب» چه بهره‌اي براي دانشگاه و استادان دارد؟ | انتظار اعضاي هيئت علمي از طراحان
تاریخ انتشار : 1400/04/28 13:28:09
نمایش : 231
طرح الف و ب در راستاي تحقق عدالت اجتماعي بين اعضاي هيئت علمي است

عضو هيئت علمي گروه حقوق دانشگاه آزاد اسلامي واحد شهرکرد گفت: دانشگاه و جامعه با اجراي طرح «الف و ب» از ظرفيت اعضاي هيئت علمي به‌خوبي بهره‌مند خواهند شد.

گروه استان‌هاي خبرگزاري آنا ـ حسين عقابي؛ نيمه بهمن ۹۹ بود که محمدمهدي فداکار، معاون توسعه مديريت و منابع دانشگاه آزاد اسلامي از تصويب افزايش ۵۵ درصدي حق مرتبه اعضاي هيئت علمي اين دانشگاه مطابق شيوه‌نامه (مدل الف) در جلسه هيئت امناي مرکزي دانشگاه خبر داد و با تشريح مصوبه‌اي مبني بر «طرح نظام پرداخت اعضاي هيئت علمي نوع الف و ب» اظهار کرد که اعضاي هيئت امناي مرکزي دانشگاه آزاد اسلامي با پيشنهاد دکتر محمدمهدي طهرانچي، رئيس دانشگاه مبني بر افزايش حق مرتبه اعضاي هيئت علمي دانشگاه (مدل الف) مبتني بر شيوه‌نامه پيشنهادي موافقت کردند.


بيشتر بخوانيد:

افزايش سهم مشارکت استادان در طرح‌هاي دانشگاه با اجراي «طرح الف و ب»

«طرح الف و ب» در واقعي‌سازي حقوق مؤثر است

برقراري عدالت کاري بين استادان با اجراي «طرح الف و ب»


وي عنوان کرد که اين طرح در راستاي افزايش انگيزه و استفاده از ظرفيت اعضاي هيئت علمي دانشگاه آزاد اسلامي به تصويب رسيده و مطابق اين طرح «عضو هيئت علمي تمام‌وقت الف» موظف به انجام نظام‌مند ۳۲ ساعت کار علمي در هفته (ثبت شده در سيستم حضور و غياب) يا معادل آن در زمينه آموزش، پژوهش تحصيلات تکميلي (راهنمايي پايان‌نامه و رساله دکتري)، پژوهش‌هاي برون‌سازماني، فعاليت‌هاي فناورانه، مشاوره، داوري مقاله، رساله، مشاوره فرهنگي تربيتي دانشجويان، مشارکت در کسب درآمدهاي غيرشهريه‌اي دانشگاه و مشارکت در شوراهاي علمي و آموزشي، انجام امور اجرايي و نظارتي، آموزش‌هاي کوتاه‌مدت، مديريت آزمايشگاه‌ها، کارگاه، کلينيک و انجام امور محوله از سوي دانشگاه است.

فداکار همچنين بيان کرد که عضو هيئت علمي تمام وقت(مدل ب) موظف به انجام نظام‌مند ۱۶ ساعت کار علمي در هفته مشتمل بر آموزش و پژوهش تحصيلات تکميلي (راهنمايي پايان‌نامه و رساله دکتري) است. در مدل «ب» حق مرتبه نسبت وضعيت فعلي با توجه به کاهش ساعات حضور و موظفي کاهش مي‌يابد، اما هيئت علمي تمام‌وقت است.


بيشتر بخوانيد:

مروري بر «طرح الف و ب اعضاي هيئت علمي»

جزئيات سازوکار همکاري هيئت علمي دانشگاه آزاد


بعد از ابلاغ شيوه‌نامه طرح «الف» و «ب» در اسفند ۹۹ به استان‌ها و واحدهاي دانشگاهي دانشگاه آزاد اسلامي واکنش‌هايي از سوي برخي اعضاي هيئت علمي نشان داده شد و اعتراضاتي را در پي داشت که با اين طرح مخالفت مي‌شد و از طرفي اين طرح موافقان پروپاقرصي هم داشته و دارد.

از طرفي احمد حيدري، سخنگوي دانشگاه آزاد اسلامي به‌تازگي در گفت‌وگو با خبرنگار آنا، درباره بخشنامه نحوه همکاري استادان با دانشگاه آزاد اسلامي اظهار کرده که بر اساس اين بخشنامه استادان اختيار کامل دارند تا نحوه همکاري خود را با دانشگاه آزاد اسلامي انتخاب کرده و به آنان اجازه فعاليت‌هاي برون دانشگاهي داده شده تا درآمد بيشتري کسب کنند و حتي مي‌توانند از طريق برگزاري دوره‌هاي کوتاه‌مدت کسب درآمد داشته باشند.

وي بيان کرده است که ۹۰ درصد اعضاي هيئت علمي دانشگاه آزاد اسلامي در گروه الف بخشنامه همکاري اعضاي هيئت علمي قرار مي‌گيرند. خبرنگار آنا به همين مناسبت در گفت‌وگو با استادان هيئت علمي دانشگاه آزاد اسلامي به گفت‌وگو نشسته و مزايا و فوايد اجراي طرح الف و ب اعضاي هيئت علمي اين دانشگاه را جويا شده است.

به همين مناسبت نادر پورارشد، عضو هيئت علمي گروه حقوق دانشگاه آزاد اسلامي واحد شهرکرد در گفت‌وگو با خبرنگار آنا درباره طرح الف و ب اعضاي هيئت علمي دانشگاه آزاد اسلامي و فوايد و مزاياي آن سخن گفته است که از نظر مخاطبان مي‌گذرد.

آنا: ابتدا تعريفي روشن از «طرح الف و ب» اعضاي هيئت علمي دانشگاه آزاد اسلامي و اجراي آن براي آشنايي بيشتر دانشگاهيان با اين طرح بيان کنيد.

پورارشد: عضو هيئت علمي الف تعهد آموزشي و پژوهشي و حضور در دانشگاه دارد و نمي‌تواند در خارج از دانشگاه به فعاليت تمام‌وقت ديگري اشتغال داشته باشد. به اندازه‌اي که عضو هيئت علمي الف براي دانشگاه فعاليت آموزشي، پژوهشي و حضور مفيد و مؤثر در دانشگاه دارد، حقوق و مزاياي او نيز افزايش پيدا کرده است. در مقابل عضو هيئت علمي گروه ب که تعهدات کمتري در مقايسه با اعضاي هيئت علمي دسته الف دارد، حقوق و مزاياي کمتري دريافت مي‌کنند.

حضور عضو هيئت علمي در دانشگاه، حضور براي مطالعه است. حضوري که در اختيار خودش بوده؛ اما بايد در دانشگاه باشد. در عين حال اين فرصت ايجادشده ساعت حضور فعاليتي از سوي او براي دانشگاه است. يعني دانشگاه مي‌تواند ساعات حضور عضو هيئت علمي الف را تبديل به مأموريت کند، امري را به او محول کند و او در پي اجراي آن باشد. به اين ترتيب دانشگاه فرصت دارد از ظرفيت و تخصص عضو هيئت علمي دسته/گروه الف در راستاي اهداف دانشگاه استفاده کند و عضو هيئت علمي دسته الف هم مي‌تواند به جاي آنکه خود را موظف به حضور در ساعات مشخص و معين در دانشگاه بداند، فعاليتي را به دانشگاه پيشنهاد بدهد و در صورت موافقت دانشگاه آن فعاليت را انجام بدهد.

طراحان طرح الف و ب با نگاه به طرح‌هاي مشابه در ساير دانشگاه‌ها، اين طرح را پيشنهاد داده‌اند به همين دليل بايد انتظار داشت که معايب طرح در مقايسه با طرح‌هاي مشابه کمتر و محاسن آن بيشتر باشد.در مقابل اعضاي هيئت علمي دسته ب که تعهد آموزشي آنان کمتر از اعضاي هيئت علمي گروه الف است و تعهد به حضور ندارند، مي‌توانند فعاليت‌ها و امور شخصي مورد علاقه خودشان را در خارج از دانشگاه انجام بدهند. به اين ترتيب ملاحظه مي‌شود که دانشگاه حقوق و مزاياي بيشتري را به شخص هيئت علمي الف مي‌دهد، آن هم به‌دليل اينکه چنين شخصي هيچ‌گونه فعاليتي خارج از دانشگاه ندارد و به شخص هيئت علمي گروه ب که فعاليت‌هاي خارج از دانشگاه دارد و وقت بيشتري غير از امر آموزش را به دانشگاه اختصاص نمي‌دهد به او حقوق و مزاياي کمتري داده مي‌شود. اين در حالي است که تا قبل از اعمال اين طرح تفاوتي بين اين دسته از اشخاص نبود.

به تعبير ديگر اعضاي هيئت علمي گروه الف، وقت، توان و ظرفيت خود را صرفاً در راه دانشگاه صرف کرده و خستگي و کاهش انرژي و توان ناشي از پرداختن به ساير امور غيردانشگاهي را به تعهدات و فعاليت‌هاي خودشان تزريق نمي‌کردند؛ زيرا اصلاً چنين فعاليت‌هايي را خارج از دانشگاه نداشتند که آن کار باعث خستگي شده و آموزش و کيفيت فعاليت آنان را تحت‌الشعاع قرار دهد. از نظر تأمين اجتماعي واقعاً نيازمندي آنان بيشتر از آن دسته از اعضاي هيئت علمي بوده که صرفاً به امر آموزش مي‌پردازند و مابقي ساعات خود را به فعاليت‌هاي خارج از دانشگاه مي‌پردازند و درآمدهايي از فعاليت‌هاي خودشان دارند.

آنا: مزايا و فوايد طرح الف و ب اعضاي هيئت علمي در دانشگاه آزاد اسلامي را تشريح کنيد.

پورارشد: طرح الف و ب فرصتي را براي هر دو دسته اعضاي هيئت علمي گروه الف و ب ايجاد کرده تا آناني که صرفاً فعاليت دانشگاهي دارند با اشتياق و علاقه بيشتر امر آموزش، پژوهش و حضور در دانشگاه را با انجام مأموريت‌هاي خاصي براي دانشگاه تقبل کنند که در قبال اختصاص تمام‌وقت خود به دانشگاه، طبيعتاً از حقوق و مزاياي بيشتري برخوردار خواهند بود.

تحقق عدالت اجتماعي بين اعضاي هيئت علمي

اعضاي هيئت علمي دسته ب که خارج از دانشگاه فعاليت دارند، بدون هيچ دغدغه‌اي که احساس کنند تخلف انضباطي يا انتظامي رخ‌داده به فعاليت خارج از دانشگاه خود مي‌پردازند و در فضاي شفاف فعاليت دانشگاهي خودشان را محدود به آنچه دانشگاه اعلام کرده، يعني ويژه امر آموزش، انجام مي‌دهند و طبيعتاً به اندازه فعاليتي که براي دانشگاه انجام مي‌دهند از حقوق و مزايا برخوردار خواهند شد.

فايده طرح الف و ب در راستاي تحقق عدالت اجتماعي بين اعضاي هيئت علمي است. رفع دغدغه از اعضاي هيئت علمي و امکان برخورداري دانشگاه و جامعه از ظرفيت اعضاي هيئت علمي است. عضو هيئت علمي گروه الف به جاي ساعات حضور خود در پي مأموريتي براي دانشگاه برخواهد آمد، دانشگاه را در امور اداري و اجرايي يا ساير امور ازجمله فرهنگي و پژوهشي کمک خواهد کرد و حضور صرف و محض او در دانشگاه تبديل به فعاليت مؤثر و مفيد خواهد شد.

از سوي ديگر عضو هيئت علمي دسته ب با اين طرح در فضاي شفاف صرفاً به تعهداتي محدود و مشخص براي دانشگاه خواهد پرداخت و بقيه ساعات در اختيار خود خواهد بود و از نظر مقررات دانشگاه منعي براي اينکه او به ساير امور غيردانشگاهي بپردازد، وجود نخواهد داشت و از اين طريق شخص مي‌تواند علايق و دغدغه‌هاي دانشگاهي خود را اعمال کرده و نقش دانشگاهي خود را ايفا کند و از سويي ديگر مي‌تواند ظرفيت و توانمندي خود را در جامعه عرضه بدارد.

آنا: ارزيابي شما از طرح الف و ب در مقايسه با طرح‌هاي موازي در دانشگاه‌هاي دولتي و وزارت بهداشت چيست؟

پورارشد: به نظر مي‌رسد که طراحان طرح الف و ب با نگاه به طرح‌هاي مشابه در ساير دانشگاه‌ها، اين طرح را پيشنهاد داده‌اند به همين دليل بايد انتظار داشت که معايب طرح در مقايسه با طرح‌هاي مشابه کمتر و محاسن آن بيشتر باشد.

آنا: درباره اجراي بهتر و مؤثرتر طرح الف و ب چه پيشنهادهايي داريد؟

پورارشد: دغدغه‌اي که درباره تقسيم عضو هيئت علمي الف و ب وجود دارد، اين است که به‌ويژه دانشگاه بتواند از ساعات حضور عضو هيئت علمي الف به نحو مفيد و مؤثر بهره‌مند شود و يا اينکه ساعات حضور هيئت علمي الف در دانشگاه همراه با تأمين زيرساخت‌هاي لازم براي او باشد که اين امر با همتي مضاعف و دقتي روزافزون ميسر خواهد بود.

انتهاي پيام/۴۱۲۱/۴۰۶۲/پ

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن