کد مطلب: 130813
جهانگيري در گفت‌وگو با آنا مطرح کرد؛
«طرح الف و ب» دانشگاه را به کدام جهت مي‌برد؟ | حرکت اعضاي هيئت علمي در مسير کارآفريني و مسئله‌محوري
تاریخ انتشار : 1400/04/22 07:49:14
نمایش : 305

تغيير جهت دانشگاه از آموزش‌گرايي به کارآفريني، تحقيق و توليد

عضو هيئت علمي گروه مکانيک دانشگاه آزاد اسلامي شهرکرد گفت: اجراي طرح الف و ب، اعضاي هيئت علمي را تشويق به حرکت در مسير دانشگاه کارآفرين و مسئله‌محور مي‌کند تا تحقيقات به صورت هدفمند انجام شود.

مهدي جهانگيري در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌هاي خبرگزاري آنا با توجه به اجراي طرح الف و ب اعضاي هيئت علمي دانشگاه آزاد اسلامي اظهار کرد: بر اساس بخشنامه «الف» و «ب» عضو هيئت علمي تمام وقت نوع «الف» موظف به انجام نظام‌مند ۳۲ ساعت و عضو هيئت علمي تمام‌وقت «ب» موظف به انجام نظام‌مند ۱۶ ساعت کار علمي يا معادل آن در هفته مشتمل بر تدريس، پژوهش تحصيلات تکميلي (راهنمايي پايان‌نامه و رساله دکتري) و پژوهش‌هاي درون و برون‌سازماني فعاليت‌هاي فناورانه، مشاوره، داوري مقاله يا رساله، مشاوره آموزشي و فرهنگي تربيتي دانشجويان، مشارکت در تحصيل درآمدهاي غيرشهريه‌اي دانشگاه، مشارکت در شوراهاي علمي و آموزشي، انجام امور اجرايي و نظارتي، آموزش‌هاي کوتاه‌مدت، مديريت آزمايشگاه و کارگاه يا کلينيک و انجام امور محوله از سوي دانشگاه است.


بيشتر بخوانيد:

صيانت از جايگاه اعضاي هيئت علمي در «طرح الف و ب»

ارتقاي جايگاه دانشگاه با اجراي «طرح الف و ب»

استادان در «طرح الف و ب» سياستگذار و مجري هستند

طرح «الف» و «ب» اعضاي هيئت علمي چه مزايايي دارد؟

۵ نکته براي اجراي مؤثرتر طرح الف و ب

اختياري‌بودن نکته اساسي طرح الف و ب


وي اضافه کرد: دانشگاه‌ها بايد با محور آموزش و پژوهش به سمت دانشگاه کارآفرين و مسئله‌محور حرکت کنند و تحقيقات به صورت هدفمند انجام شود؛ بنابراين اعضاي هيئت علمي در طرح الف و ب تشويق مي‌شوند تا در اين راستا گام برداشته و از مزاياي مادي و حقوق بيشتر بهره‌مند شوند.

عضو هيئت علمي گروه مکانيک دانشگاه آزاد اسلامي واحد شهرکرد يادآور شد: دانشگاه‌هايي با اهداف صد درصد آموزشي ديگر کارکرد و متقاضي ندارند و داوطلبان براي ورود به اين نوع دانشگاه با توجه به آينده مبهم کاري، اشتياق و علاقه کمتري دارند و اين ايده مديريتي ايجادشده در دانشگاه آزاد اسلامي (طرح الف و ب) موجب مي‌شود تا تغيير جهت از آموزش‌گرا به کارآفريني، تحقيق، توليد و سرانجام ايجاد مکان‌ها صورت پذيرد.


جهانگيري تشريح کرد: با توجه به زيرساخت‌هاي بسيار عالي توليد و اشتغال در دانشگاه آزاد اسلامي مانند زمين‌هاي کشاورزي، پايلوت‌هاي صنعتي و نيمه صنعتي و از همه مهم‌تر شبکه و بازار داخلي واحدهاي دانشگاهي به نظر مي‌رسد طرح «الف» و «ب» در مقايسه با طرح‌هاي موازي ديگر دانشگاه‌ها بازده بهتري داشته و منتج به دستاوردهاي مفيدتري شود.

وي تبيين کرد: با توجه به اينکه دانشگاه آزاد اسلامي در راستاي گسترش اقدامات دانش‌بنيان خود و ايجاد تحول اساسي در حوزه فناوري رويکرد جديدي اتخاذ کرده، اعضاي هيئت‌علمي، دانشجويان و دانش‌آموختگان دانشگاه آزاد اسلامي بايد درصدد مسئله‌محوري و تجاري‌سازي ايده‌ها و محصولات دانش‌بنيان خود باشند تا بتوانند پا به پاي دانشگاه‌هاي مطرح دنيا در اين حوزه گام بردارند.

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن