رئيس هيئت انديشهورز دانشگاه آزاد اسلامي چهارمحالوبختياري گفت: رويداد کوويد-۱۹ بر رهيافت «خلاقيتبنيان» بهعنوان نسخه نوين عصر دانشبنيان براي ترويج تفکر «بديلانديشي» بهجاي صرفاً تکراهحلها و «زدايش يادگيري» پافشاري ميکند.
دکتر بيژن خليلمقدم اقدامات هيئت انديشهورز تعالي علوم انساني و هنر دانشگاه آزاد اسلامي استان چهارمحال و بختياري را در راستاي ابلاغ شيوهنامه «توليد دانش مواجهه با چالشهاي حاصل از معضل جهاني ويروس کرونا و استخراج روشهاي کاربست اين دانش و بررسي حکمراني در جهان پساکرونا» تشريح کرد.
وي با اشاره به تشکيل کارگروه آيندهپژوهي پساکرونا که در اين راستا انجام شد، اظهار کرد: ايجاد گروه مجازي «آيندهپژوهي پساکرونا» و عضويت اعضاي هيئت استاني، ارسال فراخوان در گروه واتسآپي هيئتهاي استانهاي کشور بهمنظور شناسايي خبرگان و عضوگيري (عضو مشورتي) از استانهاي آذربايجانشرقي، تهران و کهگيلويهوبويراحمد، دعوت از اعضاي مشورتي خارج از دانشگاه آزاد اسلامي، مطالعه و بررسي بالغ بر ۵۵ مقاله و پنج سايت و کانال تخصصي مرتبط با موضوعات آيندهپژوهي کرونا و استخراج يک گزارش اوليه تحليلي (۴۲ صفحه تاکنون) از جمله اقدامات هيئت انديشهورز دانشگاه آزاد اسلامي چهارمحال و بختياري بوده است.
رئيس هيئت انديشهورز تعالي علوم انساني و هنر دانشگاه آزاد اسلامي چهارمحال و بختياري، تهيه مقاله با عنوان «کوويد-۱۹ از منظر آيندهپژوهي» و ارسال به سازمان مرکزي، ارسال ۶ مقاله درباره آيندهپژوهي کرونا به کارگروه ترجمه براي ترجمه و بازنشر، احصاي بالغ بر ۲۳ پرسش و موضوع پراهميتِ مرتبط با آينده استان در دوران کرونا و پساکرونا و ارسال به پژوهشکده براي درج در تالار گفتگو را از ديگر فعاليتهاي اين هيئت در راستاي شيوهنامه ابلاغي عنوان کرد.
۶ پيشنهاد پژوهشي براي پيشبرد اهداف هيئتهاي انديشهورز
دکتر خليلمقدم با پيشنهاد ۶ عنوان پژوهشي و يک مورد اپليکيشن در جلسات قرارگاه جهادي دانشگاه آزاد اسلامي چهارمحال و بختياري براي جلب حمايتهاي اين مجموعه براي پيشبرد سريعتر اهداف هيئت انديشهورز بيان کرد: «راهکار تبديل سرمايه اجتماعي به فاصله اجتماعي در چهارمحال و بختياري با کمک تکنيک تحليل لايهاي علتها (C.L.A)، بسته راهکارهاي خلّاق بهمنظور برونرفت کسبوکارهاي گردشگري روستايي(با تأکيد بر بومگردي) از رکود کرونايي از مهمترين اين پيشنهادهاست.»
کوويد-۱۹ فينفسه متحولکننده جامعه آينده نيست؛ بلکه تغييرات ايجادشده در سبک زندگي به واسطه کرونا مسبب شکلگيري جهاني تقريباً متفاوت در دوران پساکروناست.
وي، بسته خلّاق افزايش اميد به آينده در شهروندان چهارمحال و بختياري، تحليل نقاط قوت، ضعف، فرصتها و تهديدهاي کلاسهاي مجازي از نگاه استادان و دانشجويان (مورد مطالعه: دانشگاه آزاد اسلامي واحد شهرکرد)، تحليل محتواي تجارب رمضان کرونايي، طبقهبندي آحاد جامعه در زمينه چگونگي واکنش (رفتار) نسبت به کوويد-۱۹، ارائه ايده با عنوان طراحي اپليکيشن «توسعه يادگيري خلاق مبتني بر تجارب شخصي» را از ديگر راهکارها در اين زمينه برشمرد.
کوويد-۱۹ فينفسه متحولکننده جامعه آينده نيست
رئيس هيئت انديشهورز تعالي علوم انساني و هنر دانشگاه آزاد اسلامي چهارمحال و بختياري ادامه داد: «پس از انجام مطالعات اکتشافي (از طريق بررسي و تحليل محتواي منتشرشده مربوط)، سرفصل اقدامات لازم براي اجرا تهيه شد و از اين پس با برگزاري جلسات با خبرگان و دغدغهمندان مرتبط، گزارشهاي علمي و کاربردي نيز تهيه خواهد شد. ۶ فعاليت پژوهشي و يک مورد ايده در زمينه توليد اپليکيشن از اهم اقدامات طراحي شده است.»
دکتر خليلمقدم يادآور شد: «کوويد-۱۹ فينفسه متحولکننده جامعه آينده نيست؛ بلکه تغييرات ايجادشده در سبک زندگي به واسطه کرونا مسبب شکلگيري جهاني تقريباً متفاوت در دوران پساکرونا است.»
توليد دانش خلاقيتمحور و مبتني بر شبکهسازي خبرگان، تنها راهحل براي مواجهه با اين رويداد و مسئله(کرونا) است.
وي افزود: «رويداد کوويد-۱۹ بهعنوان يک تغييرِ جهشيافته از يک سو علمدار شعار «آينده الزاماً در تداوم خطي گذشته نيست» و پذيرش اينکه آينده پس از کرونا آبستني از مسائل نوآيند و پيچيدهتر خواهد بود، شده است و از سوي ديگر قوياً بر رهيافت «خلاقيتبنيان» بهعنوان نسخه نوين عصر دانشبنيان براي ترويج تفکر «بديلانديشي» به جاي صرفاً تکراهحلها و «زدايش يادگيري» (فراموش کردن آموختههاي منسوخ) به جاي يادگيري بر مبناي اصول، مفروضات و شرايط سابق، پافشاري ميکند؛ بنابراين توليد دانش خلاقيتمحور و مبتني بر شبکهسازي خبرگان، تنها راهحل براي مواجهه با اين رويداد و مسئله است.
رئيس هيئت انديشهورز تعالي علوم انساني و هنر دانشگاه آزاد اسلامي چهارمحال و بختياري تأکيد کرد: «با توجه به ضرورت رويکردهاي خلاقانه و نوآورانه براي مواجهه با بحران جهاني کرونا و از سويي بنا بر تنوع مشربهاي فکري در هيئتهاي انديشهورز، حجم قابل توجهي از اين ضرورت از طريق اينگونه چارچوبهاي انديشهورزي محقق خواهد شد.»