کد مطلب: 130309
دکتر طهرانچي در برنامه «مديرمسئول»:
دانشگاه آزاد مختصِ بچه پولدارها نيست/ نگاه غلط صفر و يکي به دانشجويان دولتي و آزاد
تاریخ انتشار : 1398/10/23 08:21:19
نمایش : 227

رئيس دانشگاه آزاد اسامي در برنامه مديرمسئول گفت: بچه پولدارها براي قبولي در دانشگاه‌هاي دولتي شانس بيشتري دارند، چون مي توانند سرمايه گذاري کنند. در کلاس هاي کنکور شرکت کنند يا معلم خصوصي بگيرند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ايسکانيوز، دکتر محمدمهدي طهرانچي، رئيس دانشگاه آزاد اسلامي جمعه گذشته ميهمان برنامه «مديرمسئول» با اجراي محمددلاوري شد. برنامه‌اي در شبکه پنجم صدا و سيما که انصافاً از برنامه‌هاي جذاب و ديدني است و در هر قسمت به سراغ يکي از مديران کلان کشور در حوزه‌هاي مختلف مي‌رود.

اين برنامه در دانشگاه آزاد قزوين ضبط شد که يکي از واحدهاي دانشگاهي موفق و توسعه يافته کشور است. متن کامل صحبت‌هاي رئيس دانشگاه آزاد اسلامي به شرح زير است:

 

دانشگاهي به وسعت ايران

دانشگاه آزاد اسلامي به بزرگي ايران زيبايمان بزرگ است. بعضي از واحدهاي ما مثل همين واحد قزوين يا واحد علوم‌وتحقيقات، خوراسگان، نجف‌آباد و… از واحدهاي خوب و توسعه يافته ما هستند اما واحدهاي زيادي داريم که متأسفانه چندان ديده نشده‌اند. حدود ۵۲۶ واحد دانشگاهي داريم که هنوز از خيلي از آنها بازديد نکرده‌ام. حساب کردم اگر بخواهم همه واحدها را ببينم دقيقاً دو سال طول مي‌کشد!

مدل ايجاد و توسعه دانشگاه آزاد اسلامي به‌گونه‌اي بوده که توسعه آن ازهمان ابتدا فردمحور بوده. به عبارت ديگر، افراد در طول ۳۷ سال گذشته نقش بسيار مهمي در رشد واحدهاي دانشگاهي داشته‌اند. برخي دانشگاه‌ها در اين سه دهه رشد و توسعه خوبي داشته‌اند اما در برخي ديگر آنچنان‌که بايد توسعه نيافته‌اند. برنامه‌هاي براي يکدست سازي دانشگاه آزاد داريم به عنوان مثال بحث يکپارچه سازي مدارک تمام واحدهاست که تنها وقتي قابل انجام است که با يک استاندارد واحد داشته باشيم.

 

توسعه کشوري مطلوبي داريم

شايد اين تصور پيش بيايد که برخي واحدهاي ما مثل همين واحد قزوين خيلي لوکس هستند ولي واحدهاي ديگري در شهرستان‌هاي دور افتاده داريم که وضعيت مطلوبي ندارند. من خودم همين ذهنيت را داشتم اما به استان سيستان‌وبلوچستان رفتم و ديدم که بسيار واحد خوبي اسن. يعني اصلاً تصورات ذهني خودم به هم ريخت. در هرمزگان و بوشهر و خيلي جاهاي ديگه هم همين وضع بود.

مثلاً دانشگاه آزاد هرمزگان دويست هکتار زمين دارد. پيست‌هاي ورزشي عالي و ساختمان‌هاي درجه يک و زمين‌هاي ورزشي هم دارد ولي دانشجوي زيادي ندارد. اين‌طور نيست که ساختمان‌هاي کوچکي داشته باشيم. خيلي جاها ميزان توسعه يافتگي دانشگاه مطلوب است و شايد تعدادي هم ساختمان‌هاي قديمي باشند. به آنها هم خواهيم رسيد.

من مقطع تحصيلي کارشناسي و کارشناسي ارشد را در دانشگاه شهيد بهشتي گذراندم و بعد از آن به مدت سه سال و ۹ ماه به روسيه رفتم و مدرک دکتراي فيزيک را کسب کردم. بعد از بازگشت در دانشگاه شهيدبهشتي مشغول کار شدم و حتي تا کسب مسئوليت اين دانشگاه نيز پيش رفتم. بعد مدتي در نظام آموزش عالي بودم و الان هم دانشگاه آزادي اسلامي هستم. هميشه يک نگاهي را بين دانشجوي دولتي و دانشجوي آزاد و دانشگاه دولتي و دانشگاه آزاد حس مي‌کردم اما وقتي که وارد دانشگاه آزاد اسلامي شدم، اين مسئله را دريافتم که اين دانشگاه واقعاً دنياي گسترده ديگري است.

 

تفاوت دانشگاه آزاد با دانشگاه هاي ديگر

واقعاً مدل دانشگاه فراگير با يک دانشگاه اجتماعي فرق دارد. چه در مديريت، چه در موضوعات و دغدغه‌ها و چه در جنس دانشجويش! دانشجويي که در ۱۸ سالگي وارد دانشگاه دولتي مي‌شود، نه‌تنها تحصيلات غذا و امکاناتش رايگان است، بلکه حتي مي‌تواند وام دريافت کند. اين دانشجو از نظر من با واقعيت‌هاي اجتماعي بيگانه است، چراکه از يک لايه خاص به وقايع نگاه مي‌کند. يعني سؤال و جواب دانشجوي دانشگاه دولتي فرق دارد. از جامعه دورند و بسيار آمانگرا هستند. به نظر من دانشجويان دانشگاه آزاد بيشتر از واقعيات جامعه خبر دارند چرا که بايد شهريه بدهند. براي آن شهريه بايد کار کنند. به اصطلاح روي زمين راه مي‌روند.

حتي جنس مطالبه‌گري و عدالتخواهي دانشجوي دولتي هم با دانشجوي آزادي بسيار متفاوت است. خيلي تفاوت دارند.

 

دانشگاه آزاد دانشگاه بچه پولدارها نيست!

بچه پولدارها شانس بيشتري دارند تا در دانشگاه دولتي قبول شوند چون مي‌توانند سرمايه‌گذاري کنند. در کلاس‌هاي کنکور شرکت کنند يا معلم خصوصي بگيرند. واقعاً اينگونه نيست که دانشجوي دانشگاه آزادي الزاماً مرفه است. اتفاقاً نگاه ما هم به آنها اين نيست. ما به دانشجو نگاه اسکناسي و اقتصادي نداريم. حقيقت اين است که يک روندي در دنيا رقم خورده. اينکه آموزش عالي اقتصادي شده و اقتصاد آموزش عالي هم در دنيا يک امر مرسوم شده. اما نگاه اقتصادي به دانشجو داشتن را اصلاً درست نمي‌دانم. يک نکته اي هست که واقعاً بايد به آن توجه کرد چون غلط است. از دو طرف هم غلط است. اينکه دانشجويي فکر کند که من پول شهريه مي‌دهم پس نيازي ندارم درس بخوانم همانقدر غلط است که من از دانشجو پول شهريه را گرفته‌ام و ديگر بقيه اش اهميتي ندارد! اين نگاه مورد تاييد من و پسند من نيست و روح کلي حاکم بر دانشگاه هم نيست. در دانشگاه آزاد به سمت اين نگاه مي‌رويم که با دانشجويي طرفيم که آگاهانه تحصيل خصوصي و هزينه اي را انتخاب مي‌کنند و من وظيفه دارم به آنها آموزش عالي متنوعي را ارائه کنم که به آنها در کار و زندگي کمک کند.

دانشگاه‌هاي امروز دانشگاه‌هايي هستند که کار، دانش و بازار را در کنار هم دارند. زماني بود که کارخانه‌ها خود تأسيس مي‌شدند و از بيرون ماشين آلات مي‌خريدند و پيش مي‌رفتند. امروز ما دانشگاه‌هايي را داريم که بسترهاي مناسبي براي تأسيس شرکت‌هاي دانش بنياني هستند. امروز دانشگاه زيست‌بوم علم، فناوري و نوآوري است. امروز ديگر دانشگاه خودش مولد است و زيست‌بوم علم، فناوري و نوآوري است. همين دانشگاه قزوين يک خط توليد خودروي برقي دارد که ما در آن سرمايه‌گذاري کرده‌ايم. دانشجويان خودمان در آن حضور دارند و خودروي برقي توليد مي‌کنند. روزي يک ماشين هم مي‌تواند بسازند. يعني سالي ۳۶۵ خودرو مي‌توانيم داشته باشيم. به اين بچه‌ها بسيار فشار آورده‌ايم که مدام روي طرح کار کنند و کيفيت و سرعت خود را افزايش بدهند و آنها هم مشغول به همين کارند. اين دانشگاه مدرن امروزي در دنياست. جايي که فقط مدرک نمي‌گيريد. مي‌توانيد آنجا کار کنيد.

 

دانشگاه آزاد نظام متمرکزي نداشت

وقتي وارد دانشگاه آزاد شدم خيلي چيزها برايم واقعاً عجيب بود. ديدم که بيش از ۵۰۰ واحد، مرکز و آموزشکده اين دانشگاه، هرکدام براي خود نظام مستقلي دارند؛ يعني برنامه آموزشي، برنامه مالي و… هريک با ديگري متفاوت بود و اصلاً يکپارچگي وجود نداشت. اين را به صراحت مي‌گويم که رئيس دانشگاه آزاد اسلامي حتي نمي‌دانست چه ميزان پول به دانشگاه آزاد اسلامي وارد يا خارج مي‌شود. نقلي وجود دارد که مي‌گويد وقتي قرار به عقد قرارداد دانشگاه آزاد اسلامي با يکي از بانک‌هاي طرف قرارداد شده بود، مسئولان وقت به رئيس يکي از بانک‌ها گفته بودند که فلان ميزان پول نزد اين بانک وجود دارد، در حالي‌که سرمايه دانشگاه آزاد در آن بانک سه برابر بوده‌است! يعني خودشان نمي‌دانستند که آنجا چقدر پول دارند! دليلش هم اين بود که ده‌ها هزار شماره حساب بانکي به نام افراد مختلف در دانشگاه آزاد اسلامي وجود داشت که هيچ‌کدام با يکديگر پيوستگي نداشتند. از نظر مالي هم هر واحدي براي خود حساب جداگانه اي داشت. هيچ نظم مالي و انسجام ساختاري نداشتيم.

 

در واحد آکسفورد حتي يک برگ سند مالي وجود نداشت!

براي اولين بار در دوران ما بود که حسابرسي از دانشگاه آزاد اسلامي صورت گرفت و حسابرس مستقل به دانشگاه آزاد اسلامي آمد. اين بي نظمي مالي همه جا نمود داشت. مثلاً وقتي سراغ واحد آکسفورد رفتم، حتي يک برگ سند مالي در اين دانشگاه وجود نداشت که مسئولان اين واحد به ما ارائه کنند. مشخص بود که در اين دانشگاه چه دانشجوياني تحصيل مي‌کنند اما حتي يک برگ سند مالي وجود نداشت. البته نگران نيستم و مي‌دانم که با چراغ قوه همه اينها را پيدا مي‌کنيم. يا مثلاً زماني که از دانشگاه واحد امارات هم بازديد کرديم، متوجه شديم اسناد مالي قبل از سال ۸۹ وجود ندارد.

 

شفافيت مالي رويکرد اصلي دانشگاه

به‌عنوان يک فرد علمي که مديريت مي‌کند، بايد دقيق بگويم هنوز در برخي موارد به يقين نرسيده‌ام، اما اين را مي‌دانم که دانشگاه آزاد اسلامي در مقاطعي از تاريخ کشور و در بحران‌ها و فتنه‌ها، از برخي حرکت‌ها پشتيباني کرده‌است. از دوراني که دکترعلي‌اکبر ولايتي به‌عنوان رئيس هيئت‌امنا منصوب شدند، حسابرس مستقل را براي دانشگاه گذاشتند که هر سال حسابرسي را انجام مي‌دهد و اين اقدام به مردم اطمينان خاطر را مي‌دهد تا مطمئن باشند مسئولان اموال آنها را به درستي نگه مي‌دارند. قطعاً يک‌سري اشکالاتي در اين دانشگاه داشتيم و داريم که بايد رفع شود. برنامه‌ام در اين زمينه جدي است که بتوانيم با تکميل زيرساخت‌هاي لازم شفافيت را در دانشگاه آزاد اسلامي به حد اعلا برسانيم. در يک سال پيش‌رو بتوانيم شبکه نرم‌افزاري‌مان را کامل کنيم تا بعد از تکميل اين شبکه، اسناد هم به‌صورت سيستمي قابل ارائه به نهادهاي متولي باشد و هم بتوانيم آنها را به مردم ارائه کنيم. البته قطعاً براي ارائه اسناد بايد از هيئت امناي دانشگاه اجازه کسب کنم و براي همين نمي‌توانم زمان دقيقي را بگويم اما از هرگونه شفافيتي استقبال مي‌کنيم.

 

نگاه غلط صفر و يکي به دانشجويان دانشگاه دولتي و آزاد

در حاشيه اين برنامه تلويزيوني تعدادي از دانشجويان دانشگاه آزاد نيز با دکتر طهرانچي و با دوربين برنامه مديرمسئول به صحبت پرداختند که دقايق جالبي را رقم زد.

به عنوان مثال در واحد قزوين يکي از دانشجويان در مورد افزايش سالانه شهريه صحبت کرد و دکتر طهرانچي در پاسخ به او گفت: هر سال دولت براي سال جديد افزايش حقوق را اعلام مي‌کند و اين وضع باعث مي‌شود که حقوق استادان و پرسنل ما افزايش پيدا کند. بودجه ما حدود چهارهزار و نهصد ميليارد است و اين افزايش پانزده تا بيست درصدي براي ما يک افزايش بودجه حدوداً هفتصد ميلياردي را ايجاد مي‌کند که بايد از شهريه تأمين شود. اين دست ما نيست. يک سري امکانات هم البته در اختيار دانشجويان قرار مي‌دهيم. به عنوان مثال شما هر پرس غذاي دانشجويي را با قيمت ۴.۲۰۰ تومان دريافت مي‌کنيد که حداقل براي واحد شما پرسي ۱۳.۰۰۰ تومان در مي‌آيد. اين خودش يک هزينه براي دانشگاه است.

متأسفانه شيوه دانشگاهي ما اينطوري است که اگر شما در روز امتحان کنکور، روز خوبي داشته باشيد و دانشگاه دولتي قبول شويد، همه چيز براي شما رايگان مي‌شود. دانشگاه رايگان است، غذا رايگان است و تازه وام هم مي‌گيريد اما اگر آن روز روز خوبتان نباشد و دانشگاه پولي قبول شويد هزينه همه چيز با شماست. اين نگاه صفر و يکي بسيار نگاه بدي است. ما بر اين باوريم که دانشجوي دانشگاه آزاد و دولتي حقوق يکساني دارند و دست‌کم بايد هر دو از يک يارانه غذايي برخورددار شوند. بعد هم ما در يک دوران گذار هستيم که از نظر اقتصادي بسيار کار ما را دشوار کرده امامي کوشيم تا آنجا که ممکن است هواي دانشجويان را داشته باشيم. مواردي هم هست که دانشجويان تقاضا دارند و مي‌شود به آن رسيدگي کرد.

 

دانشگاه مهارت محور با توسعه مدارس مهارتي

در يکي از مهم‌ترين بخش‌هاي حاشيه اي اين برنامه، دکتر طهرانچي به مجري برنامه در مورد مدارس مهارتي جديدي توضيح داد که دانشگاه آزاد در واحدهاي مختلف خود تأسيس کرده‌است. فلسفه مدارس مهارتي اين است که دانشجويان بتوانند درس‌هايي کاربردي بياموزند که بتواند به آنها در بازار کار کمک کند.

يکي از اين مدارس مهارتي، مدرسه مهارتي سرمايه‌گذاري است که در واحد قزوين در جريان است و دانشجويان آنجا سرمايه‌گذاري در بورس و بازارهاي مالي را مي‌آموزند.

انتهاي پيام /

 
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن