دکتر طهماسب کاظمي در نشست مديران روابط‌عمومي مراکز استان دانشگاه آزاد:
مديران روابط‌عمومي بايد در شبکه‌اي منسجم و هماهنگ سازمان پيام و اطلاعات موردنياز ذي‌نفعان دانشگاه را مديريت کنند

مشاور و رئيس مرکز حوزه رياست، روابط عمومي و هماهنگي استان‌ها دانشگاه آزاد اسلامي گفت: مديران روابط‌عمومي بايد پيام و اطلاعات را به صورت شبکه مويرگي در اختيار مديران سازمان و تمام ذي‌نفعان دانشگاه قرار دهند.

به گزارش روابط‌عمومي دانشگاه آزاد اسلامي، نشست مديران روابط‌عمومي مراکز استان دانشگاه ازاد اسلامي با حضور دکتر محمدمهدي طهرانچي رئيس دانشگاه آزاد اسلامي، دکتر بهروز طهماسب کاظمي مشاور و رئيس مرکز حوزه رياست، روابط عمومي و هماهنگي استان‌ها دانشگاه آزاد اسلامي و مديران رسانه‌هاي دانشگاه صبح امروز در سازمان مرکزي برگزار شد.

دکتر طهماسب کاظمي در اين جلسه با بيان اينکه در مقطعي در اوايل انقلاب رشته روابط‌عمومي از دانشگاه‌ها و سازمان‌ها حذف شد، گفت: فلسفه اين تصميم‌گيري ريشه در تجربيات سال‌هاي قبل از انقلاب داشت، چرا که در آن سال‌ها مديران و مسئولان روابط‌عمومي به جاي اينکه روابط‌عمومي سازمان باشند، روابط‌عمومي مديران و مسئولان بودند و فعاليت‌ها و عملکرد مديران را اطلاع‌رساني و توجيه مي‌کردند.

وي افزود: بعد از انقلاب اسلامي، به لحاظ علم مديريت، انسجام فکري و هماهنگي درون و برون سازماني توجه بيشتري شد و روابط‌عمومي به عنوان يک ضرورت در سازمان‌ها قرار گرفت و ضرب‌آهنگ اطلاعات ذهني ذينفعان هر سازمان اعم از دروني و بيروني را هماهنگ مي‌کند.

دکتر طهماسب کاظمي اظهارداشت: ريشه تمام اختلاف نظرها، تنش و عدم آگاهي در يک سازمان را بايد در عملکرد ضعيف روابط‌عمومي‌ها جستجو کرد.

وي با بيان اينکه در مديريت پيام، روابط‌عمومي‌ها زبان درون و بيرون سازمان هستند، تصريح کرد: روابط‌عمومي‌ها پيام‌هاي ذينفعان را سازمان‌مند و هدفمند مي‌کنند و مطابق با نيازهاي جامعه درون سازمان اعم از مديران، معاونان، کارمندان، اطلاعات را جمع‌آوري نموده، هدفمند و هوشمند منتقل مي‌کنند. مديران روابط‌عمومي بايد اطلاعات موردنياز دانشگاه را در مجموعه سازمان به صورت شبکه مويرگي در اختيار مديران ارشد سازمان، مديران، اساتيد، دانشجويان، کارمندان و ذينفعان بيروني قرار دهند تا نگاه به سازمان اصلاح و به يک نتيجه مطلوبي دست پيدا کنيم.

دکتر طهماسب کاظمي با اشاره به اينکه در حال حاضر در مجموعه نظام مديريت اطلاع‌رساني و پيام، ديگر شبيه 30 سال گذشته نيست، گفت: در سال‌هاي دور حداکثر فعاليت رسانه‌اي در يک سازمان چاپ يک نشريه بود و يا اينکه اخبار سازمان‌هاي خيلي بزرگ از طريق رسانه ملي و يا روزنامه‌هاي کثيرالانتشار در اختيار عموم مردم قرار مي‌گرفت، اما خوشبختانه امروزه ابزارهاي انتقال پيام و هماهنگ‌کننده پيام‌ها از گستردگي و تعدد فراواني برخوردارند و هر کدام از اين ابزارها جامعه مخاطب و کارکردهاي خود را دارند که شرايط را براي اطلاع‌رساني سريع و قابل اعتماد در سازمان فراهم کرده‌اند.

مشاور و رئيس مرکز حوزه رياست، روابط عمومي و هماهنگي استان‌ها دانشگاه آزاد اسلامي با بيان اينکه متأسفانه ابزارهاي اطلاع‌رساني موجود گاهي به واسطه نشر اطلاعات غيرقابل اعتماد همراه با سوگيري، آسيب‌هاي جدي به بدنه سازمان‌ها وارد مي‌کنند، تأکيد کرد: مديران روابط‌عمومي بايد اطلاعات نادرست را رصد و جمع‌آوري کنند و در کوتاه‌ترين و سريع‌ترين زمان به صورت شايسته پاسخ دهند.

دکتر طهماسب کاظمي شناسايي اطلاعات غيرقابل اعتماد، نادرست و همچنين ارائه پاسخ مناسب و درست را مأموريت اصلي و جديد مديران روابط‌عمومي دانست و افزود: به همان اندازه که تنوع ابزارهاي اطلاع‌رساني در جامعه افزايش يافته، تنوع و پيچيدگي پاسخگويي به آنها نيز زياد شده است. بنابراين روابط‌عمومي يکي از فني‌ترين و تخصصي‌ترين شغل‌ها در سازمان است و افرادي که در اين زمينه کار مي‌کنند، بايد بسيار متخصص و فني باشند تا بتوانند اين کار را هوشمندانه انجام دهند.

مشاور و رئيس مرکز حوزه رياست، روابط عمومي و هماهنگي استان‌ها دانشگاه آزاد اسلامي اظهار داشت: مديران روابط‌عمومي بايد به آنچه در سازمان به لحاظ نظام مديريت دانشگاه و معاونت‌هاي مختلف اتفاق مي‌افتد، مطلع باشند و امور را با دقت نظر دنبال کنند و مطابق با نياز ساير مديران، در کوتاه‌ترين زمان ممکن در اختيار آنها قرار دهد تا مديران کار خود را به درستي انجام دهد.

دکتر طهماسب کاظمي در ادامه به شيوه‌هاي گوناگون جذب دانشجو در واحدهاي دانشگاهي اشاره و تصريح کرد: اين مسئله در حال حاضر يک موضوع استراتژيک است که نيازمند برنامه‌ريزي، نگاه هوشمندانه، دقيق و برنامه عملياتي است که مديران روابط‌عمومي بايد به جد در اين زمينه فعاليت کنند.

وي خاطرنشان کرد: در دانشگاه آزاد اسلامي غير از مجموعه مديران روابط‌عمومي که کار مديريت پيام رسمي سازمان را برعهده دارند، سازمان رسانه‌اي نيز با هوشمندي شکل گرفته که وظيفه اطلاع‌رساني حرفه‌اي به جامعه مخاطب را برعهده دارد.

مشاور و رئيس مرکز حوزه رياست، روابط عمومي و هماهنگي استان‌ها دانشگاه آزاد اسلامي، انباشت اطلاعات غيرضروري و غيرقابل استفاده در اذهان مخاطبان را يکي از آسيب‌هاي جدي عنوان کرد و افزود: چيزي که سبب مي‌شود اطلاعات غيرضروري در اختيار افراد قرار نگيرد، هوشمندي مديران روابط‌عمومي و نيروي انساني شاغل در اين زمينه است.

دکتر طهماسب کاظمي با بيان اينکه نيم درصد از بودجه واحدهاي دانشگاهي به تبليغات اختصاص يافته است، خطاب به مديران روابط‌عمومي گفت: مديران بايد با دقت و هوشمندي در اين زمينه عمل کنند و دستاوردهاي علمي، پژوهشي، امکانات و... دانشگاه آزاد اسلامي را در اختيار مخاطبان قرار دهند.

وي ابراز اميدواري کرد با عملکرد دقيق مديران روابط‌عمومي، دانشگاه آزاد اسلامي به جايگاه واقعي خود برسد.

دکتر طهماسب کاظمي در بخش ديگري از سخنان خود درخصوص نظام پذيرش در دانشگاه آزاد اسلامي گفت: پيوستگي نظام آموزش از پيش دبستاني تا دکتري از ويژگي‌هاي دانشگاه آزاد اسلامي است که در هيچ سازماني وجود ندارد.

مشاور و رئيس مرکز حوزه رياست، روابط عمومي و هماهنگي استان‌ها دانشگاه آزاد اسلامي با بيان اينکه در آينده نزديک سازمان مدارس آموزشي دانشگاه آزاد اسلامي را به جايگاه خيلي خوبي خواهيم رساند، اظهار داشت: در زمينه توسعه مدارس، داراي استراتژي هستيم که به جد آن را دنبال مي‌کنيم.